Schade & Pech
Wat moet ik doen als er iets kapot is aan de auto?
-
Wie is aansprakelijk voor het eigen risico bij schade?
Het is altijd vervelend als je schade aan jouw auto hebt. Wanneer de schade is veroorzaakt door een andere partij is het van belang dat jij samen met deze partij een schadeformulier invult en opstuurt naar schade@directlease.nl. Meld je de schade liever via de mobiele telefoon? Dat kan via www.mobielschademelden.nl.
Schade met tegenpartij
Houd er rekening mee dat er per schadegebeurtenis een eigen risico van toepassing is. Dit bedrag wordt na de autoreparatie in rekening gebracht. Als wij deze schade succesvol hebben verhaald op de betrokken tegenpartij, zullen wij het eerder in rekening gebrachte eigen risico zo spoedig mogelijk aan jou crediteren.Schade zonder (bekende) tegenpartij
Wanneer de schade is veroorzaakt door bijvoorbeeld vandalisme of een onbekende partij moet je aangifte doen bij de politie. Het eigen risico wordt in dit geval aan jou doorbelast, omdat de schade helaas niet verhaalbaar is op een andere partij.Vragen?
E-mail: schade@directlease.nl
Telefoon: 0541 - 571 710 -
Wat moet ik doen bij pech/schade/ongeval in Nederland?
Schade rijden is natuurlijk heel vervelend, met name voor jezelf. Om jou snel weer op weg te helpen, kun je de schade melden of onze ANWB hulplijn inschakelen.
Schade melden
Geef de schade binnen 5 werkdagen door aan DirectLease. Wij zorgen dan dat één van onze schadeherstellers contact met jou opneemt voor de reparatie. Je kunt de schade als volgt bij ons melden:- Vul het meegeleverde "Europees Schadeformulier" in. Heb je deze niet meer in jouw bezit? Dan kun je het formulier downloaden. Wil je weten hoe je het schadeformulier moet invullen? Hier vind je de uitleg: Een schadeformulier invullen, hoe doe ik dat?
- Sla het Europees Schadeformulier op als PDF
- Maak foto's van de schade
- Mail het ingevulde formulier (PDF) en de foto's naar schade@directlease.nl
Tip: mobiel schade melden kan uiteraard ook. Ga naar www.mobielschademelden.nl en vul jouw gegevens in. Let op! De app mobielschademelden.nl is niet te gebruiken als de tegenpartij (betrokken voertuig) een buitenlands teken heeft. Gebruik dan het Europees Schadeformulier (SAF).
Kan de auto niet meer rijden?
Bel dan met de ANWB: 0592-390 537. Dit nummer is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Ze helpen jou om de hulp in te schakelen die nodig is om je weer op weg te helpen.Vragen?
E-mail: schade@directlease.nlTelefoon: 0541 - 571710
-
Wat moet ik doen bij ruitschade in Nederland?
Zit er een sterretje of barst in de voorruit van jouw leaseauto? Dat is heel vervelend. Voor ruitreparatie mag je contact opnemen met de Van Mossel Autoglas Service: 088-0870 150. Maak je liever online een afspraak? Dat kan uiteraard ook! Plan deze eenvoudig in via de Van Mossel afspraakplanner.
Tip: laat een sterretje in de voorruit tijdig repareren. Zo voorkom je dat het sterretje doorscheurt en jij de hele voorruit moet laten vervangen.
Reparatiekosten
Een sterreparatie is voor jou in de meeste gevallen gratis. Moet de hele ruit vervangen worden? Dan brengen wij €70 eigen risico in rekening.Vragen?
E-mail: info@directlease.nl
Telefoon: 0541 - 571 710 -
Mijn auto heeft een lekke band, wat nu?
Erg vervelend dat jouw auto een lekke band heeft. Wellicht is het nog wel mogelijk om naar de dichtstbijzijnde merkdealer te rijden. Die kan je zeker verder helpen. Je mag ook naar een vestiging van Euromaster, Kwikfit of Profile Tyre rijden.
Kun je niet verder rijden omdat de band echt leeg is? Bel dan met de ANWB 0592 - 390 537.
Ben je in het buitenland? Bel dan met de ANWB Buitenland +31(0)70 314 50 68.
Vragen?
E-mail: info@directlease.nl
Telefoon: 0541 - 571 710 -
Hoe gaan jullie om met bandschade?
Wanneer een band, om een andere reden dan de reguliere slijtage, vervangen of gerepareerd moet worden, dan spreken we van schade. Als de band gerepareerd kan worden, zijn de kosten voor DirectLease.
Als de band niet meer te repareren is, belasten we deze kosten door. Dit berekenen we aan de hand van het restprofiel. Houd er rekening mee dat een band met een profiel minder dan 2 mm altijd vervangen wordt.
Voorbeeld: we rekenen met de volgende gegevens:
Nieuwe band: €100,-
Profiel nieuwe band: 8 mm
Restprofiel van de band met schade: 5 mm
Te gebruiken profiel: 8mm – 2mm = 6 mmStel de band met schade heeft een restprofiel van 5 mm. In theorie zou je met deze band tot een profiel van 2mm mogen rijden. Door de schade wordt 3 mm helaas niet gebruikt, dit betekent dat 3/6 deel van de nieuwe band wordt doorbelast.
In dit voorbeeld kom je dan uit op: €100,- / (3/6) = €50,-
Vragen?
E-mail: info@directlease.nl
Telefoon: 0541 - 571 710 -
Wat gebeurt er bij total loss?
Schade aan jouw auto is altijd erg vervelend. Als de auto total loss is verklaard, wordt het contract op de datum van total loss melding ontbonden. Indien de schade niet verhaalbaar is, wordt eenmalig het eigen risico in rekening gebracht. Mocht je op het moment van de total loss melding een leen/vervangende auto rijden, dan verzoeken wij je deze z.s.m. in te leveren. Je ontvangt hierover een mail.
Nieuwe leaseauto
We doen er alles aan om jou zo snel mogelijk aan een nieuwe auto te helpen. Een van onze Sales medewerkers zal contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken. Je hebt dan 5 werkdagen de tijd om aan te geven of je een nieuwe private leaseauto wenst.Kan ik vervangend vervoer krijgen?
In jouw leasecontract is standaard opgenomen dat je recht hebt op vervangend vervoer ná 72 uur, maar op het moment dat jouw leaseauto total loss is verklaard wordt het leasecontract volgens de algemene voorwaarden ontbonden. Dit betekent dat je geen recht meer hebt op vervangend vervoer.We beseffen ons heel goed dat jij dan zonder vervoer zit en daarom bieden wij jou de mogelijkheid aan om voor €30,- per dag (excl. brandstofkosten) een A-segment auto (bv. een Kia Picanto) te kunnen lenen, mits je bij DirectLease een nieuwe leaseauto bestelt. Mocht je niet meer voor een nieuwe leaseauto bij DirectLease gaan, dan betaal je de werkelijke kosten voor het vervangend vervoer vanaf de datum van de total loss melding.
Vragen?
E-mail: sales@directleaseprivate.nl
Telefoon: 0541 - 571 760 -
Mijn sleutel werkt niet meer, wat moet ik doen?
Werkt jouw autosleutel niet meer? Neem dan contact op met een officiële merkdealer om een afspraak in te plannen. Zij zullen bekijken of de sleutel gerepareerd of vervangen moet worden.
Als de sleutel door een technisch probleem niet meer werkt, zonder dat jij er iets aan kon doen, zijn de kosten voor DirectLease. Is de sleutel om wat voor reden dan ook door jouw toedoen defect? Dan zijn de kosten voor het vervangen of repareren helaas voor eigen rekening.
Vragen?
E-mail: info@directlease.nlTelefoon: 0541 - 571 710
-
Wat wordt er gedekt door de schadeverzekering voor inzittenden (SVI)?
Een SVI vergoedt de schade die de bestuurder en inzittenden hebben opgelopen door een ongeval. Een schadeverzekering inzittenden (SVI) biedt niet alleen dekking voor lichamelijke schade, maar ook voor materiële schade. Met de SVI worden geen vaste bedragen verzekerd, maar is het bedrag dat uitgekeerd wordt gelijk aan de werkelijke kosten.
Voor hoeveel ben ik verzekerd bij private lease?
Deze verzekering keert ook uit als de schade door eigen schuld is ontstaan of als de aansprakelijkheid van de bestuurder of tegenpartij niet kan worden vastgesteld waardoor de schade niet verhaalbaar is. De dekking is van kracht in de landen zoals genoemd op de groene kaart.De schadeverzekering dekt de werkelijk geleden schade af tot € 1.000.000. Hierbij moet je wel rekening houden dat alleen het aantal gordelplaatsen onder de SVI dekking vallen.
Vragen?
E-mail: sales@directleaseprivate.nl
Telefoon: 0541 - 571 760 -
Kan ik een schadeverzekering voor Inzittenden (SVI) afsluiten?
Ja, dat is geen enkel probleem. Als je een auto bij ons gaat leasen, ben jij automatisch verzekerd. Wil je dat de mensen die bij jou in de auto zitten ook verzekerd zijn, dan kun je een Schadeverzekering voor Inzittenden (SVI) afsluiten. Hiervoor rekenen wij €4,- per maand.
Let op: dit bedrag komt bovenop het oorspronkelijke leasebedrag.
Vragen?
E-mail: info@directlease.nlTelefoon: 0541 - 571 710
-
Wat wordt er gedekt door een Ongevallen inzittendenverzekering (POI)?
We hopen dat je geen ongeluk krijgt, maar mocht dit toch gebeuren, dan bestaat de kans dat jij (bestuurder) en de passagier (ernstig) letsel oplopen. Met grote financiële gevolgen, want de kosten van extra hulp, speciale voorzieningen in huis of omscholing kunnen hoog oplopen. Deze aanvullende verzekering keert een percentage van het verzekerde bedrag uit bij overlijden en blijvende invaliditeit. Hierbij moet je wel rekening houden dat alleen het aantal gordelplaatsen onder de POI dekking vallen.
Voor hoeveel ben ik verzekerd bij private lease?
Deze verzekering keert ook uit als de schade door eigen schuld is ontstaan of als de aansprakelijkheid van de bestuurder of tegenpartij niet kan worden vastgesteld waardoor de schade niet verhaalbaar is. De dekking is van kracht in de landen zoals genoemd op de groene kaart. De verzekerde bedragen zijn bij Private Lease:- Blijvende invaliditeit €50.000
- Bij overlijden €25.000
Vragen?
E-mail: sales@directleaseprivate.nl
Telefoon: 0541 - 571 760 -
Kan ik een ongevallen inzittenden verzekering (POI) afsluiten?
Natuurlijk, je kunt dit aangeven bij Stap 2: Opties. De kosten hiervoor bedragen €2,- per maand. Let op: dit bedrag komt bovenop het oorspronkelijke leasebedrag.
Vragen?
E-mail: sales@directleaseprivate.nl
Telefoon: 0541 - 571 760 -
Welke schades vallen onder de categorie gebruiksschades en welke niet?
DirectLease hanteert een duidelijke richtlijn voor wat wij noemen gebruiksschades. Dit zijn schades aan een auto die horen bij het gebruik ervan. Om de duidelijkheid te creëren waar je als berijder recht op hebt, hebben we een innameprotocol gemaakt. In dit document leggen we uit welke schades onder gebruiksschade (acceptabele schade) en schade (onacceptabele schade) vallen.
Het innameprotocol kun je hier downloaden. In dit document vind je alles wat je moet weten met betrekking tot het inleveren van je auto.
Vragen?
E-mail: sales@directleaseprivate.nl
Telefoon: 0541 - 571 760 -
Bouw ik schadevrije jaren op tijdens de leaseperiode?
Wanneer je gedurende het leasecontract geen schade rijdt door eigen schuld, kun je na afloop van het contract gemakkelijk een ‘leaseverklaring’ opvragen. Hierin staan jouw schadevrije jaren vermeld, zodat een (nieuwe) verzekeraar daar rekening mee kan houden in de bepaling van jouw bonus/malus.
Opvragen leaseverklaring
Vraag de leaseverklaring aan door een e-mail te sturen naar schade@directlease.nl.
Om ervoor te zorgen dat jij deze zo snel mogelijk ontvangt, vragen we jou om ons het volgende te mailen:- Voor- en achternaam berijder
- Privé adres berijder
- Kenteken(s)
Vragen?
E-mail: schade@directlease.nl
Telefoon: 0541 - 571 710